Departament Loara - okręg mocno uprzemysłowiony, historycznie osadzony na węglu kamiennym. Drugi po Nord-Pas-de-Calais pod względem wielkości wydobycia tej kopaliny. Mówiąc krótko, za dużo atrakcyjności tu nie ma, a moje skojarzenia, no cóż z drużyną piłkarską, która w nazwie miała i ma stolicę departamentu Saint-Étienne.
Działalność polegała wówczas głównie na eksploatacji węgla, którego zagłębia Saint-Étienne było drugim co do wielkości we Francji po Nord-Pas-de-Calais pod względem ilości wydobywanego węgla. Ostatni szyb kopalniany zamknięto w 1983 roku w La Ricamarie w dolinie Ondaine.
Loara to departament położony w regionie Owernia-Rodan-Alpy we Francji. Swoją nazwę zawdzięcza rzece, która przecina ją z południa na północ na długości ponad 100 km. Mieszkańcy nazywani są Loireiens, co pochodzi od łacińskiej nazwy rzeki Liger. INSEE i La Poste nadają mu kod 42. Jego prefekturą jest Saint-Étienne.
Departament jest domem dla środowisk o dużym znaczeniu dla krajowej sieci zielonej18. Loara charakteryzuje się wielką różnorodnością krajobrazów, od północy regionu Roanne, który przypomina krajobrazy burgundzkie, po południowo-wschodnią część departamentu, nad brzegiem Rodanu, z klimatem przypominającym Prowansję, przez góry wieczorne lub poranne. Departament ten, poprzecinany wzdłuż Loary, może być postrzegany jako "kondensacja" francuskich krajobrazów.
Departament Loary był silnie uprzemysłowiony w xix i xx wieku, zwłaszcza w regionie Saint-Étienne, w dolinach Gier i Ondaine oraz w regionie Roanne. Potem równina Forez została uprzemysłowiona, początkowo nieśmiało z hutami szkła w Saint-Romain-le-Puy i Veauche, odlewniami w Feurs, mechanikami w Montbrison, Boën i Saint-Just, a w końcu w Andrézieux-Bouthéon w latach 70. i 80.
Obecnie Loara nadal ma duży udział w działalności przemysłowej, szczególnie w mechanice, tekstyliach medycznych, optyce i nadal utrzymuje wiele zakładów stalowych. Wyróżnia się mnogością MŚP i niewielką obecnością dużych grup przemysłowych. Nie posiada również żadnych fabryk samochodów, mimo bardzo dużej obecności podwykonawców motoryzacyjnych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentować każdy może, nigdy tego nie wymaże!