Departament Aveyron na trasie z Paryża w kierunku Morza Śródziemnego nie wyróżniał się niczym, do czasu wybudowania słynnego w całym świecie Wiaduktu Millau. To wspaniałe osiągnięcie inżynierii, widział chyba każdy, a nadzwyczajna rozpiętość konstrukcji budzi szacunek i podziw.
Wiadukt Millau (fr. Viaduc de Millau, IPA: [vja.dyk də mi.jo]) to wieloprzęsłowy most wantowy ukończony w 2004 roku nad doliną wąwozu rzeki Tarn w pobliżu (na zachód od) Millau w departamencie Aveyron w regionie Oksytania, w południowej Francji. Zespołem projektowym kierowali inżynier Michel Virlogeux i angielski architekt Norman Foster. [2][3][4] Od października 2023 r. Jest to najwyższy most na świecie, o wysokości konstrukcyjnej 336,4 metra (1,104 stóp). [1]
Wiadukt Millau jest częścią osi autostrady A75[4]–A71 z Paryża do Béziers i Montpellier. Koszt budowy wyniósł około 394 milionów euro (424 miliony dolarów). Budowano go przez trzy lata, oficjalnie zainaugurowano 14 grudnia 2004 roku[1][2], a dwa dni później, 16 grudnia, oddano go do użytku[2]. [5] Most jest konsekwentnie uznawany za jedno z największych osiągnięć inżynieryjnych czasów nowożytnych i otrzymał w 2006 roku nagrodę Outstanding Structure Award od Międzynarodowego Stowarzyszenia Inżynierii Mostowej i Budowlanej.
Wiadukt Millau znajduje się na terenie gmin Millau i Creissels we Francji, w departamencie Aveyron. Zanim most został zbudowany, ruch musiał zjechać do doliny Tarn i przejechać trasą krajową N9 w pobliżu miasta Millau, powodując duże korki na początku i na końcu lipcowego i sierpniowego sezonu wakacyjnego. Most przecina obecnie dolinę Tarn powyżej jej najniższego punktu, łącząc dwa wapienne płaskowyże, Causse du Larzac i Causse Rouge [fr], i znajduje się na terenie regionalnego parku przyrody Grands Causses.
Wiadukt Millau stanowi ostatnie połączenie istniejącej autostrady A75[4] (znanej jako "la Méridienne") z Clermont-Ferrand do Béziers. Autostrada A75, wraz z autostradami A10 i A71, zapewnia ciągłą szybką trasę na południe od Paryża przez Clermont-Ferrand do regionu Langwedocji, a stamtąd do Hiszpanii, znacznie zmniejszając koszty i czas ruchu pojazdów na tej trasie. Wielu turystów udających się do południowej Francji i Hiszpanii podąża tą trasą, ponieważ jest ona bezpośrednia i bezpłatna na odcinku 340 kilometrów (210 mil) między Clermont-Ferrand a Béziers, z wyjątkiem mostu.
Z wysokości wiaduktu i oszałamiającej autostrady A75, powróćmy na ziemię do wielkiego powierzchniowo departamentu Aveyron.
Aveyron – francuski departament położony w regionie Oksytania. Utworzony został podczas rewolucji francuskiej 4 marca 1790. Departament oznaczony jest liczbą 12.
Według danych na rok 2010 liczba zamieszkującej departament ludności wynosi 276 805 os. (31 os./km²); powierzchnia departamentu to 8735 km². Ośrodkiem administracyjnym (prefekturą) i największym miastem departamentu jest Rodez.
W 2023 roku w skład departamentu wchodziło 285 gmin.
Swoją nazwę zawdzięcza przepływającej przez nią rzece Aveyron.
Znajduje się w centrum trójkąta utworzonego przez miasta Tuluza, Clermont-Ferrand i Montpellier. Departament ten z grubsza podąża za konturami dawnej prowincji Rouergue.
Aveyron jest jednym z największych departamentów Francji metropolitalnej pod względem powierzchni (piąty z 8 735 km2, szósty, jeśli weźmiemy pod uwagę Gujanę). Mieszkańcami Aveyron są Aveyronnais.
Departament jest częścią akademii w Tuluzie i podlega Sądowi Apelacyjnemu w Montpellier. INSEE i La Poste przypisują mu kod 12. Jego prefekturą jest Rodez.
Morderstwo w Larzac, to film telewizyjny z akcją w Departamencie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Komentować każdy może, nigdy tego nie wymaże!